Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Változatos hozzátáplálás

Pálinkás Zsanett, Tanácsadó

Szerző: Pálinkás Zsanett Tanácsadó

A baba étrendje a hozzátápláláskor és azon túl

A baba számára megfelelő étrend nem egyezik meg a felnőtt étrenddel. A felnőttek étrendje kevés zsírt tartalmaz, de rostokban gazdag, ezzel szemben a babának főleg zsírban gazdag táplálékot és kevesebb rostot kell biztosítani, annak ellenére, hogy a különböző rostok tápanyag­-értéke magas, emellett igen laktatóak is. A túl sok rostbevitel eltelítheti a baba pocakját és elveszi a helyet az értékes tápanyagok elől, valamint étvágytalanságot okozhat. A kisbabád tápanyagigénye folyamatosan változik a növekedés során.

A baba gyomra nagyjából egyharmada egy felnőttének, és nem képes nagyobb adag ételt egyszerre befogadni és megemészteni, emiatt gyakrabban kell ennie. Fontos a rendszeres, változatos, a baba speciális tápanyagigényét kielégítő étkezés.

Miért olyan fontos a változatos étrend?

A reggelitől és főbb étkezésektől kezdve egészen a desszertekig fontos, hogy a babának minél változatosabb étrendet biztosíts. A különböző ételek különböző tápanyag-összetétellel rendelkeznek, tehát a változatosság egyrészt biztosítja, hogy a babád étrendje kiegyensúlyozott legyen, másrészt elősegíti az egészséges növekedést és fejlődést. Kifejezetten fontos, hogy minél többféle ételt és ízt vezess be a baba étrendjébe az első év során, mert ebben az időszakban alakul ki a kisbaba ízérzékelése és ízpreferenciája. Ez a preferencia 2­-8 éves korig viszonylag stabil és nehezen változik. Ha a baba egyes ételeket nem kedvel elsőre, ne feledd, hogy egyfajta ételt akár 15 alkalommal is meg kell kóstoltatni vele a hozzátáplálás folyamán, mielőtt megszereti. Ha a kisbabád ebben az időszakban hozzászokik az egészséges, változatos étrendhez, várhatóan nagyobb eséllyel fogja később is a sokféle ízt, és az egészséges ételeket előnyben részesíteni.

Azt ajánljuk, hogy kerüld ebben az időszakban a hozzáadott (finomított) cukrot és túl sok sót tartalmazó ételek adását!

Különböző ételtípusok és előnyeik a baba étrendjében

A következőkben arról olvashatsz információkat, hogy mely ételek milyen csoportokba sorolhatók, és tanácsunk szerint milyen gyakran add őket a babának. (Alább általános tájékoztatást olvashatsz, részletesebb információt hozzátáplálási táblázatunkban találsz, hogy egyes ételeket mikor javasolják a szakemberek bevezetni a baba étrendjébe).

Keményítőtartalmú élelmiszerek: pékáruk, gabonafélék, tészta, rizs és burgonya. Ezek az ételek biztosítják a baba növekedéséhez és fejlődéséhez szükséges energiát. Minden étkezéskor biztosíts egy adag keményítőtartalmú élelmiszert a baba számára, de figyelj, hogy mindenképpen maradjon elég hely a gyomrában az egyéb tápanyagokban gazdag élelmiszerek – például zöldségek, vagy kalciumban gazdag tejtermékek – számára.

Zöldség és gyümölcs – Akár friss, fagyasztott, szárított, vagy aszalt formában tálalod a különböző gyümölcs­ és zöldségféléket, rengeteg olyan vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, amelyek nagyon fontosak a baba fejlődéséhez. Próbálj meg minél többször, többféle gyümölcsöt és zöldséget bevezetni a baba étrendjébe, így biztosítva, hogy minél többféle tápanyaghoz jusson. Ha befőtt gyümölcsöt is adsz a babának, akkor olyat válassz, amelyben a gyümölcsök nem szirupban, hanem gyümölcslében áznak, és tartósítószert nem tartalmaznak.

Tejtermékek: A különböző sajtok és joghurtok fehérjében, kalciumban, valamint vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag élelmiszerek. (Tehéntej adását számos szakember csak a baba 3 éves kora után javasolja.) A tejtermékek bevezetése kiemelt figyelmet igényel, olvasd el erről önálló cikkünket! Manapság egyre népszerűbbek a növényi tejek, azonban három éves kor alatt anyatej, annak hiányában anyatej­-kiegészítő tápszer/gyerekital adását javasoljuk, mint tejalapú táplálékot.

Hús, hal, húspótló és egyéb élelmiszerek – Ebbe a csoportba tartozik még a tojás, és olyan húspótló élelmiszerek is, mint a szója (tofu), valamint különböző hüvelyesek, mint a lencse, bab, csicseriborsó vagy a vörös lencse. Ezek az élelmiszerek fontos fehérjeforrások, de figyelj rá, hogy tojássárgáját 8 hónapos kortól, tojásfehérjét és halat egy éves kor után fogyaszthat gyermeked. Ha a baba elérte az egyéves kort és megkezdted a halak bevezetését az étrendjébe, hetente kínálj neki ilyen típusú élelmiszereket. A csecsemőnek omega­-3 és omega-­6 zsírsavakra is szüksége van a fejlődéshez. A húsok tartalmaznak omega-­6 hosszú szénláncú telítetlen zsírsavakat is (LCP). A halak, főként az olajas hal, lazac, tonhal pedig omega-­3 LCP­ben gazdag élelmiszerek. Fontos, hogy a baba elég telítetlen zsírsavat (LCP-­t) fogyasszon, ezért figyelj rá, hogy az étrendjében ezek megfelelő mennyiségben szerepeljenek.A hús, hal máj bevezetéséről a baba étrendjébe itt olvashatsz többet

Zsírban és cukorban gazdag élelmiszerek – A különböző olajok, vaj, sütemények és kekszek mind ebbe a csoportba tartoznak. A zsírok és cukrok sok energiát biztosítanak a babának, de ezek mellett csak kis mennyiségben tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat. Így, bár fontos részét képezik a baba étrendjének, jobb, ha csak alkalmanként fogyasztanak ilyen élelmiszereket, sőt, egy éves korig, ha lehet, kerüld a sütemények, kekszek adását.

Ügyelj a baba sófogyasztására!

A túl sok só az étrendjében megterhelő a babád veséje számára. Fontos, hogy ismerd az ételek sótartalmát, még a müzlikben és az előre elkészített szószokban is. Ne adj sót a házi készítésű babaételhez sem, mert a babád nem igényel többet napi 1 gramm sónál, ami egyhatoda a felnőttek számára ajánlott napi mennyiségnek.

Anyatej – az étrend egy fontos része

Hat hónapos kor felett kisbabád már elkezd szilárd ételeket is fogyasztani a hozzátáplálás folyamán, ennek ellenére még eltarthat egy ideig, amíg minden szükséges tápanyaghoz hozzájuthat a különböző élelmiszerek fogyasztásán keresztül. Az anyatej tehát továbbra is kiemelkedően fontos része marad a baba étrendjének. Biztosítja mindazokat a vitaminokat, ásványi anyagokat, zsírokat és fehérjéket, amelyekre a babának szüksége van, kiváltképp a hozzátáplálás legelső szakaszaiban.

Hattól tizenkét hónapos korig a babának legalább napi 500-­600 ml anyatejre van szüksége. Ha az anyatej mennyisége már nem elegendő – a jelekről bővebben olvashatsz a Van-­e elég tejem? c. cikkünkben ­, akkor anyatej­-kiegészítő tápszer adásával tudod kielégíteni a baba energia­ és tápanyagigényét, ezt azonban mindenképp konzultáld meg orvosoddal vagy védőnőddel! A Milumil 2 6 és 9 hó közötti, a Milumil 3 9 és 12 hó közötti babáknak kifejlesztett tápszerben található A­, C­ és D-­vitamin hozzájárul a baba immunrendszerének egészséges működéséhez.

Tetszett a cikk? Keresd fel a Nutriklub Hozzátáplálás szekcióját még több információért, vagy olvasd el cikkünket, hogy főzz a babának!. Tapasztalt védőnőnket is bármikor felkeresheted tanácsért. Az életkoralapú Facebook- csoportjainkban pedig olyan anyukákkal beszélgethetsz, akik szintén mostanában kezdik a hozzátáplálást ­ gyere és csatlakozz!

Te főzöl a babának? Mi a kedvence? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Adatvédelmi irányelvek

A nutriklub.hu oldal tulajdonosa a Numil Kft. A Numil Kft-nél nyitott és átlátható módon szeretnénk használni a cookie-kat, illetve megosztani, hogy mit jelent ez az Ön számára. Az általunk használt cookie-k egy része elengedhetetlen a weboldalunk működőképességéhez, de vannak olyan cookie-k is, amelyeket kikapcsolhat vagy blokkolhat.

Arra törekszünk, hogy elegendő információt szolgáltassunk az általunk használt cookie-król annak érdekében, hogy megalapozott döntést hozhasson a velünk megosztott információkról.

Ha további kérdése vagy megjegyzése van, forduljon hozzánk kapcsolatfelvételi oldalunkon keresztül.

Mik azok a cookie-k?

A cookie egy kisebb fájl, amelyet a számítógépére vagy a mobileszközére ment le. A cookie-nak egyedi azonosítója van, így lehetővé teszi a webhely számára, hogy emlékezzen a műveletekre és preferenciákra (például a helyre, a nyelvre, a betűméretre és más megjelenítési beállításokra) egy bizonyos ideig. Így nem kell újra beírnia az információkat, amikor visszatér a weboldalra, vagy egyik oldalról a másikra kerül. A cookie-k segítenek a böngészési élmény testre szabásában is.

Nem minden cookie tartalmaz személyes adatokat, de ha igen, akkor ezt az információt személyes adatként kezeljük adatvédelmi szabályzatunknak megfelelően. A cookie-információkat is személyes adatokként kezeljük, amennyiben a fiókhoz vagy egyéb kapcsolattartási adatokhoz kapcsolódnak.

A cookie-k fajtái

A cookie-knak kétféle kategóriája létezik: tartós cookie-k és munkamenet cookie-k. A tartós cookie-k az eszközön maradnak, amíg manuálisan vagy automatikusan nem törlődnek. A munkamenet cookie-k addig maradnak a készüléken, amíg bezárja a böngészőt, utána automatikusan törlődnek.

Miért használunk cookie-kat?

Általánosságban elmondható, hogy több oka lehet a cookie-k használatának:

  • Vannak cookie-k, amelyek feltétlenül szükségesek a weboldal működéséhez, és annak lehetővé tételéhez, hogy az általunk kínált szolgáltatások igénybe vehesse;
  • Vannak cookie-k, amelyek adatokat gyűjtenek a weboldalunk használatával és annak teljesítményével kapcsolatban. Ezt az információt felhasználva javítjuk online termékeinket és szolgáltatásainkat;
  • Vannak cookie-k, amelyeket a weboldalunkon szerzett tapasztalatainak személyre szabásához és optimalizálásához használunk. Ezen cookie-k információkat tárolnak felhasználói döntéseiről, például a szövegméretről, a nyelvről és a képernyő felbontásáról.
  • Vannak cookie-k, melyeket harmadik felek helyeznek el a szolgáltatások továbbfejlesztése érdekében (például a közösségi média cookie-k), vagy pedig hirdetési célból.