Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Szoptatás alatt mit lehet enni

Pálinkás Zsanett, Tanácsadó

Szerző: Pálinkás Zsanett Tanácsadó

Az egészséges táplálkozás elengedhetetlen a szoptatós étrendből, hiszen kisbabád ugyanazt a tápanyagot kapja, amit te elfogyasztasz! Ezért is szentelj nagy figyelmet a teljes körű étrendre és kövesd a lehető legegészségesebb étkezési szokásokat! Az ételek elkészítésénél a kíméletesebb eljárásokat részesítsd előnyben, pl. párolás. Ugyanakkor van néhány étel, amelynek fogyasztásánál óvatosságot javaslunk a szoptatás alatti étrendben, töltsd le a “tiltott” ételek listáját!

Szakíts időt az étkezésre: Szoptatás alatti étrend

Könnyebb leírni, mint gyakorlatban megvalósítani az első pár hónapban. Ugye számodra is ismerős, amikor kettesben vagy kisbabáddal, bevásárolsz, háztartást vezetsz, közben ott a baba, akit szoptatni kell, dédelgetni és egyre többet foglalkozni vele. Ezekben a rohanós napokban sokszor azon kaphatod magad, délután van és még semmit nem ettél egész nap! Pedig nagyon fontos lenne első pillanattól kezdve beépíteni a napirendetekbe a te szükségleteidet is, mint evés és ivás. Szoptatás előtt készíts össze magadnak egy tálcát, tedd olyan helyre, ahol könnyedén eléred szoptatás közben. A tálcára tegyél egy pohár vizet, koffeinmentes teát vagy éppen amihez kedved van, és mellé tegyél kisebb szendvicseket, gyümölcsöt, egészséges rágcsálnivalókat. Így legalább a szoptatás idején van időd enni pár falatot és mindketten jóllaktok kisbabáddal.

Mi szerepeljen a szoptatós kismama étrendjében?

Mindenképpen ügyelj a változatos táplálkozásra a szoptatás alatti étrendeddel! A tudatosan összeállított étrend fedezi a szervezeted működéséhez szükséges energiát, és biztosítja kisbabád számára a tápanyagokban gazdag anyatej termelődését is.

Próbálj naponta 4-5 alkalommal étkezni! Az energiaszükségleted szoptatás idején 600-700 kcal-val emelkedik naponta. Fontos a megfelelő fehérjebevitel, valamint a szoptatós vitaminok és nyomelemek, az A-, C-, D-vitaminok, folsav, kalcium, foszfor, magnézium, jód, cink megfelelő mennyiségű bevitele is. Mindemellett figyelj a folyadékfogyasztásra is, amely szoptatás alatt 2-3 liter naponta. 


  • A zöldségek és gyümölcsök fogyasztása mindenképpen javasolt, mindennap egyél egy keveset nyersen is belőlük.
  • Válassz teljes kiőrlésű lisztből készült pékárut, nemcsak a rosttartalmuk magas, de B-vitamint is tartalmaznak.
  • Főzésnél részesítsd előnyben a növényi zsiradékokat! (Pl. olívaolaj, napraforgóolaj.)
  • Egyél naponta legalább 20 g fehérjetartalmú ételt, mely lehet csirke-, pulykahús, esetleg hetente 2 alkalommal fogyassz halat. Magas a fehérjetartalma a főtt vagy sült tojásnak, tejtermékeknek is.
  • Egyél vasban gazdag vörös húsokat, mivel ezek révén vasat viszel be a szervezetedbe.
  • Fogyassz egészséges rágcsálnivalókat, sárgarépát, olajos magvakat kisebb mennyiségben, idénygyümölcsöket.
  • A legjobb folyadék a csapvíz vagy ásványvíz, abból is a szénsavmentes, valamint a gyümölcsturmix italok és a zöldségleves is kiváló folyadékpótlásnak.
  • Főzésnél ízesítsd az ételt kevés mennyiségű jódozott sóval. A jód jelentősége nagy szoptatás alatt, erről itt olvashatsz többet.
  • Néhány tanács a rohanós napok szoptatós étrendjéhez
  • müzliből vagy gabonapehelyből értékes reggelit készíthetsz, ha egy kis gyümölccsel, kefirrel vagy natúr joghurttal kevered össze
  • mindig legyen otthon tészta, melyet gyorsan kifőzhetsz és kedvedre ízesítheted
  • a natúr hússzeletek (csirke-pulyka hús) pillanatok alatt átsülnek, szintén kedvedre fűszerezheted

fogyókúra szigorúan tilos a szoptatás időszakában! Ennek oka az, hogy az ételekben található méreganyagok a testzsírban raktározódnak el. Amennyiben fogyókúrázni kezdesz, ezek a méreganyagok nagy mennyiségben felszabadulnak, és az anyatejen keresztül a kisbabád szervezetébe kerülnek!

A szoptatás ideje alatt számos vitaminból és tápanyagból többre van szüksége az édesanyának, azért kiemelt figyelmet kell fordítani a Vitaminpótlásra.  Innen akár Szoptatós étrendünket is letöltheted!

Hasznosnak találtad a cikket? Keresd fel a Nutriklub Szoptatás szekcióját még több információért, vagy olvasd el a szoptatás alatt tiltott ételekről szóló cikkünket. Az életkoralapú Facebook-csoportjainkban pedig olyan anyukákkal beszélgethetsz, akiknek gyermeke a Te kisbabáddal egyidős - gyere és csatlakozz!

Szoptatás alatt mit lehet enni


Te hogy oldottad meg a változatos étkezést a szoptatás időszakában? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Adatvédelmi irányelvek

A nutriklub.hu oldal tulajdonosa a Numil Kft. A Numil Kft-nél nyitott és átlátható módon szeretnénk használni a cookie-kat, illetve megosztani, hogy mit jelent ez az Ön számára. Az általunk használt cookie-k egy része elengedhetetlen a weboldalunk működőképességéhez, de vannak olyan cookie-k is, amelyeket kikapcsolhat vagy blokkolhat.

Arra törekszünk, hogy elegendő információt szolgáltassunk az általunk használt cookie-król annak érdekében, hogy megalapozott döntést hozhasson a velünk megosztott információkról.

Ha további kérdése vagy megjegyzése van, forduljon hozzánk kapcsolatfelvételi oldalunkon keresztül.

Mik azok a cookie-k?

A cookie egy kisebb fájl, amelyet a számítógépére vagy a mobileszközére ment le. A cookie-nak egyedi azonosítója van, így lehetővé teszi a webhely számára, hogy emlékezzen a műveletekre és preferenciákra (például a helyre, a nyelvre, a betűméretre és más megjelenítési beállításokra) egy bizonyos ideig. Így nem kell újra beírnia az információkat, amikor visszatér a weboldalra, vagy egyik oldalról a másikra kerül. A cookie-k segítenek a böngészési élmény testre szabásában is.

Nem minden cookie tartalmaz személyes adatokat, de ha igen, akkor ezt az információt személyes adatként kezeljük adatvédelmi szabályzatunknak megfelelően. A cookie-információkat is személyes adatokként kezeljük, amennyiben a fiókhoz vagy egyéb kapcsolattartási adatokhoz kapcsolódnak.

A cookie-k fajtái

A cookie-knak kétféle kategóriája létezik: tartós cookie-k és munkamenet cookie-k. A tartós cookie-k az eszközön maradnak, amíg manuálisan vagy automatikusan nem törlődnek. A munkamenet cookie-k addig maradnak a készüléken, amíg bezárja a böngészőt, utána automatikusan törlődnek.

Miért használunk cookie-kat?

Általánosságban elmondható, hogy több oka lehet a cookie-k használatának:

  • Vannak cookie-k, amelyek feltétlenül szükségesek a weboldal működéséhez, és annak lehetővé tételéhez, hogy az általunk kínált szolgáltatások igénybe vehesse;
  • Vannak cookie-k, amelyek adatokat gyűjtenek a weboldalunk használatával és annak teljesítményével kapcsolatban. Ezt az információt felhasználva javítjuk online termékeinket és szolgáltatásainkat;
  • Vannak cookie-k, amelyeket a weboldalunkon szerzett tapasztalatainak személyre szabásához és optimalizálásához használunk. Ezen cookie-k információkat tárolnak felhasználói döntéseiről, például a szövegméretről, a nyelvről és a képernyő felbontásáról.
  • Vannak cookie-k, melyeket harmadik felek helyeznek el a szolgáltatások továbbfejlesztése érdekében (például a közösségi média cookie-k), vagy pedig hirdetési célból.