Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Szoptatás és a baba fejlődése: a DHA

Szerző: Tóth Zsanett babatáplálási tanácsadó

A baba fejlődése: az omega-3 zsírsavak (DHA) jelentősége

Az omega-3 zsírsavak egyike a DHA, amely az anyatejben is megtalálható. A DHA fontos szerepet játszik a szoptatás ideje alatt, mivel kiemelten fontos a baba fejlődése, főként agyfejlődése szempontjából. Az általad elfogyasztott omega-3 zsírsavak és tápanyagok az anyatejen keresztül jutnak el a babához.

Az omega zsírsavak szerepe a szoptatás alatt

Szoptatás és agyfejlődés kapcsolata az omega-3 és a DHA jelentősége

Az anyatej a baba számára már a születés utáni első hetekben sokkal több, mint csupán táplálék. A baba fejlődéséhez folyamatosan szüksége van telítetlen zsírsavakra (az omega-3 zsírsavak ide tartoznak), amelyeket az anyatejjel biztosíthatsz számára.

Az agy, a látás és az idegrendszer csecsemőkorban intenzíven fejlődik, ezért mindenképpen fogyassz omega-3 zsírsavakban gazdag ételeket a szoptatás ideje alatt.

Az anyatej a legjobb és legoptimálisabb összetételű táplálék kisbabád számára. Kutatások alapján az anyatejben található DHA kiemelten fontos a baba fejlődése, főként az agyának és szemének fejlődése szempontjából.

Milyen forrásokból biztosíthatod az omega zsírsavakat (köztük a DHA-t) a baba fejlődéséhez?

A különböző ételek közül a tojásban, a halban és a húsban találhatóak telítetlen zsírsavak.

A tengeri halak (például a hekk, a makréla, a lazac, a tonhal, a tőkehal, a szardínia) jó forrásai az omega-3 zsírsavaknak. A hazai halak közül a busa húsa tartalmazza őket. Ezenkívül kisebb mennyiségben növényi olajokban (olíva-, szója-, lenmag-, kendermag-, repceolaj), dióban, mogyoróban, hüvelyesekben is megtalálható. Egy teáskanál lenmagolaj 2,5 g omega-3 zsírsavat tartalmaz. Ez már a kétszerese annak, ami egy átlag napi étrendben megtalálható, azonban növényi forrásból nem biztosítható a kisbabád számára fontos DHA, azt csak a halak húsa tartalmazza.

A növényi olajokban (lenmag), olajos magvakban (dió, mogyoró) omega-6 zsírsavak találhatók meg. Az omega-9 zsírsavat például az olíva-, repce-, kukoricaolaj és a dió tartalmazza.

Az omega-3 és omega-6 zsírsavak olyan, a szervezet számára nélkülözhetetlen, esszenciális, többszörösen telítetlen zsírsavak, melyeket szervezetünk nem képes előállítani, azonban kisbabád fejlődéséhez a DHA, az egyik típusú omega-3 zsírsav járul hozzá. Amennyiben kevés halat fogyasztasz, érdemes pótlásáról gondoskodnod, különösen szoptatás alatt.

Olvass többet a Szoptatás alatti vitaminpótlásról!

Hasznosnak találtad a cikket? Keresd fel a Nutriklub Szoptatás szekcióját még több információért, vagy olvasd el a szülés után a kórházban töltött napokról szóló cikkünket. Az életkoralapú Facebook-csoportjainkban pedig olyan anyukákkal beszélgethetsz, akiknek gyermeke a Te kisbabáddal egyidős - gyere és csatlakozz!

Miképp változott az étrended, mióta szoptatsz? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Adatvédelmi irányelvek

A nutriklub.hu oldal tulajdonosa a Numil Kft. A Numil Kft-nél nyitott és átlátható módon szeretnénk használni a cookie-kat, illetve megosztani, hogy mit jelent ez az Ön számára. Az általunk használt cookie-k egy része elengedhetetlen a weboldalunk működőképességéhez, de vannak olyan cookie-k is, amelyeket kikapcsolhat vagy blokkolhat.

Arra törekszünk, hogy elegendő információt szolgáltassunk az általunk használt cookie-król annak érdekében, hogy megalapozott döntést hozhasson a velünk megosztott információkról.

Ha további kérdése vagy megjegyzése van, forduljon hozzánk kapcsolatfelvételi oldalunkon keresztül.

Mik azok a cookie-k?

A cookie egy kisebb fájl, amelyet a számítógépére vagy a mobileszközére ment le. A cookie-nak egyedi azonosítója van, így lehetővé teszi a webhely számára, hogy emlékezzen a műveletekre és preferenciákra (például a helyre, a nyelvre, a betűméretre és más megjelenítési beállításokra) egy bizonyos ideig. Így nem kell újra beírnia az információkat, amikor visszatér a weboldalra, vagy egyik oldalról a másikra kerül. A cookie-k segítenek a böngészési élmény testre szabásában is.

Nem minden cookie tartalmaz személyes adatokat, de ha igen, akkor ezt az információt személyes adatként kezeljük adatvédelmi szabályzatunknak megfelelően. A cookie-információkat is személyes adatokként kezeljük, amennyiben a fiókhoz vagy egyéb kapcsolattartási adatokhoz kapcsolódnak.

A cookie-k fajtái

A cookie-knak kétféle kategóriája létezik: tartós cookie-k és munkamenet cookie-k. A tartós cookie-k az eszközön maradnak, amíg manuálisan vagy automatikusan nem törlődnek. A munkamenet cookie-k addig maradnak a készüléken, amíg bezárja a böngészőt, utána automatikusan törlődnek.

Miért használunk cookie-kat?

Általánosságban elmondható, hogy több oka lehet a cookie-k használatának:

  • Vannak cookie-k, amelyek feltétlenül szükségesek a weboldal működéséhez, és annak lehetővé tételéhez, hogy az általunk kínált szolgáltatások igénybe vehesse;
  • Vannak cookie-k, amelyek adatokat gyűjtenek a weboldalunk használatával és annak teljesítményével kapcsolatban. Ezt az információt felhasználva javítjuk online termékeinket és szolgáltatásainkat;
  • Vannak cookie-k, amelyeket a weboldalunkon szerzett tapasztalatainak személyre szabásához és optimalizálásához használunk. Ezen cookie-k információkat tárolnak felhasználói döntéseiről, például a szövegméretről, a nyelvről és a képernyő felbontásáról.
  • Vannak cookie-k, melyeket harmadik felek helyeznek el a szolgáltatások továbbfejlesztése érdekében (például a közösségi média cookie-k), vagy pedig hirdetési célból.