Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

9+1 szoptatási tanács friss édesanyáknak

Tóth Zsanett, Védőnő

Szerző: Tóth Zsanett Védőnő

Szoptatási tanácsok az örömteli szoptatásért

Kisbabád számára az anyatej a legjobb, és a legtöbbet akkor teszed érte, ha minél tovább anyatejjel táplálod. A szoptatás ösztönös folyamat, de a következő 9+1 lépés követésével sokat tehetsz azért, hogy minél tovább tartson, és egyben örömteli is legyen mindkettőtök számára:

  1. Készülj fel a szoptatásra már a szülés előtt! Amit csak lehet, olvass el az első szoptatásról, és arról, mit tehetsz meg közvetlenül a szülés után, már a kórházban töltött napok alatt azért, hogy a tejed nagyobb eséllyel meginduljon! Szoptatási Akadémiánk Szülés előtti szakasza ebben nyújt Neked segítséget.
  2. Szerezd be előzetesen a megfelelő szoptatós kellékeket! A babaszoba berendezésében kapjon helyet megfelelő szoptatós fotel, ami jól megtámasztja a hátadat, szoptatós párna, lábtartó, azaz minden, ami a szoptatást segíti. Ezek az eszközök segítenek a megfelelő testhelyzet, a megfelelő szoptatási gyakorlat kialakításában, így csökken annak az esélye, hogy kellemetlen tüneteket tapasztalj, mint a hátfájás és a mellgyulladás.
  3. Táplálkozz megfelelően, figyelj a szoptatás alatti étrendedre! A szoptatás sok energiát igényel a szervezetedtől, ráadásul vitamin- és egyéb tápanyag-szükségleted is jóval magasabb, mint egy átlagos felnőtté. Kisbabád fejlődését és saját szervezetedet azzal is támogatod, ha gondoskodsz a megfelelő vitamin- és ásványianyag-pótlásról szoptatás alatt!Kisbabádnak minden nap D-vitamin csepp (Vigantol) adása válik szükségessé. 
  4. Kerülj egyes ételeket a szoptatás időszakában! Bizonyos ételek fogyasztását nem javasolják szoptatás alatti étrendben, mivel egyes alkotóelemeik az anyatejbe bekerülve problémát okozhatnak a babának. A teljesség igénye nélkül a tiltott ételek szoptatás alatt az allergének (pl. eper), a puffasztó ételek (pl. káposztafélék), illetve egyes babáknál gondot jelenthet, ha tejterméket fogyaszt a szoptató édesanya. Egyes gyógynövények pedig gátolhatják a tejképződést. A szoptatás alatt tiltott vagy kerülendő ételekről többet olvashatsz itt!
  5. Igyál sok vizet! A szoptatás alatt bőségesen kell innod. Fontos, hogy vizet fogyassz, ne pedig cukros vagy koffeintartalmú italokat. A gyógynövényt tartalmazó teák fogyasztása előtt mindig ellenőrizd, miként hathatnak a szoptatásra.
  6. Alakíts ki megfelelő szoptatási testhelyzetet! Az első napokban, hetekben érdemes több szoptatási testhelyzetet kipróbálnod az újszülött szoptatásakor, amiben mindketten jól érzitek magatokat, azaz nem terheli gerincedet és kényelmes Neked akár egy órán keresztül is, valamint kisbabád is megfelelően tud szopni. A kényelmetlen testhelyzetek indokolatlanul fáraszthatnak Téged, a csecsemő nem megfelelő mellre helyezése pedig növelheti a kisebesedés és a mellgyulladás kockázatát.
  7. Ne félj segítséget kérni! Fordulj szakemberhez szoptatási tanácsokért, ha szükséges! Nem minden anya számára megy elsőre ösztönösen a szoptatás. Ha nem sikerül önállóan megoldani, kérj szoptatási tanácsokat más édesanyáktól, a védőnőtől vagy laktációs szakértőtől. A szakemberek akár reménytelennek tűnő helyzetekben is tudnak segíteni, hogy kisbabádat minél tovább szoptathasd! A Lactamil szakértő védőnője is örömmel válaszol kérdéseidre telefonon, online chaten vagy e-mailben!
  8. Hangolódj rá a babára! A csecsemő ösztönösen tudja, mire van szüksége, ezért a legjobb, amit tehetsz, hogy akkor szoptatod, amikor ő igényli, amikor jelzi, hogy éhes. A természet csodálatosan alkotta meg a szoptatás folyamatát. Ha a baba tejigénye növekszik, a melleid néhány nap múlva alkalmazkodnak a megnövekedett igényekhez, és több tej termelődik. Pár napos átmeneti szakaszok teljesen normálisak. Olvass többet a növekedési ugrásról!
  9. Ne ijedj meg a változástól! A baba tejigénye, evési ritmusa, az anyatej összetétele, mennyisége és sűrűsége folyamatosan változik. A változások a szoptatás esetében normálisak, általában pár napos átmeneti állapot után beálltok egy új ritmusra. A változások fő okai általában: kisbabád növekedési ugrásai, a fogzás, de a Te szervezetedben történő változások is kihathatnak a szoptatásra, ilyen változás pl. a menstruáció visszatérése.

+1 Hangolódj rá a szoptatásra! Érdemes már terhességed alatt elképzelned, amint kisbabádat szoptatod, és belegondolnod, mennyire jó érzés lesz, hogy őt saját magadból táplálhatod. A szoptatás egyben érzelmi összehangolódás és a köztetek egész életre szóló bizalom megalapozása is.

A szoptatás ideje alatt számos vitaminból és tápanyagból többre van szüksége az édesanyának, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani a Vitaminpótlásra és Táplálkozásra szoptatás alatt. Innen akár Szoptatós Étrendünket is letöltheted!

Hasznosnak találtad a cikket? Keresd fel a Nutriklub Szoptatás szekcióját még több információért, vagy olvasd el a szoptatós étrendről szóló cikkünket. Az életkoralapú Facebook-csoportjainkban pedig olyan anyukákkal beszélgethetsz, akiknek gyermeke a Te kisbabáddal egyidős - gyere és csatlakozz!

Melyik pont volt a leghasznosabb és miért? Hozzátennél valamit? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Adatvédelmi irányelvek

A nutriklub.hu oldal tulajdonosa a Numil Kft. A Numil Kft-nél nyitott és átlátható módon szeretnénk használni a cookie-kat, illetve megosztani, hogy mit jelent ez az Ön számára. Az általunk használt cookie-k egy része elengedhetetlen a weboldalunk működőképességéhez, de vannak olyan cookie-k is, amelyeket kikapcsolhat vagy blokkolhat.

Arra törekszünk, hogy elegendő információt szolgáltassunk az általunk használt cookie-król annak érdekében, hogy megalapozott döntést hozhasson a velünk megosztott információkról.

Ha további kérdése vagy megjegyzése van, forduljon hozzánk kapcsolatfelvételi oldalunkon keresztül.

Mik azok a cookie-k?

A cookie egy kisebb fájl, amelyet a számítógépére vagy a mobileszközére ment le. A cookie-nak egyedi azonosítója van, így lehetővé teszi a webhely számára, hogy emlékezzen a műveletekre és preferenciákra (például a helyre, a nyelvre, a betűméretre és más megjelenítési beállításokra) egy bizonyos ideig. Így nem kell újra beírnia az információkat, amikor visszatér a weboldalra, vagy egyik oldalról a másikra kerül. A cookie-k segítenek a böngészési élmény testre szabásában is.

Nem minden cookie tartalmaz személyes adatokat, de ha igen, akkor ezt az információt személyes adatként kezeljük adatvédelmi szabályzatunknak megfelelően. A cookie-információkat is személyes adatokként kezeljük, amennyiben a fiókhoz vagy egyéb kapcsolattartási adatokhoz kapcsolódnak.

A cookie-k fajtái

A cookie-knak kétféle kategóriája létezik: tartós cookie-k és munkamenet cookie-k. A tartós cookie-k az eszközön maradnak, amíg manuálisan vagy automatikusan nem törlődnek. A munkamenet cookie-k addig maradnak a készüléken, amíg bezárja a böngészőt, utána automatikusan törlődnek.

Miért használunk cookie-kat?

Általánosságban elmondható, hogy több oka lehet a cookie-k használatának:

  • Vannak cookie-k, amelyek feltétlenül szükségesek a weboldal működéséhez, és annak lehetővé tételéhez, hogy az általunk kínált szolgáltatások igénybe vehesse;
  • Vannak cookie-k, amelyek adatokat gyűjtenek a weboldalunk használatával és annak teljesítményével kapcsolatban. Ezt az információt felhasználva javítjuk online termékeinket és szolgáltatásainkat;
  • Vannak cookie-k, amelyeket a weboldalunkon szerzett tapasztalatainak személyre szabásához és optimalizálásához használunk. Ezen cookie-k információkat tárolnak felhasználói döntéseiről, például a szövegméretről, a nyelvről és a képernyő felbontásáról.
  • Vannak cookie-k, melyeket harmadik felek helyeznek el a szolgáltatások továbbfejlesztése érdekében (például a közösségi média cookie-k), vagy pedig hirdetési célból.