Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Vitaminpótlás szoptatás alatt

Tóth Zsanett, Védőnő

Szerző: Tóth Zsanett Védőnő

Szoptatás alatti étrend: a vitaminok és tápanyagok fontossága

Az anyatej a legjobb

Szoptató édesanyaként, az anyatejes táplálással a lehető legjobb táplálékot biztosítod kisbabád fejlődéséhez, és a lehető legtöbbet teszed jövőbeni, felnőttkori egészségéért is! Az anyatejjel táplált babák kevesebb fertőzést kapnak el, alacsonyabb körükben az asztmás megbetegedések száma.

Egyes kutatások szerint az anyatejjel táplált babák intelligenciahányadosa magasabb, illetve alacsonyabb a felnőttkori túlsúly és cukorbetegség kialakulásának kockázata.

Az anyatej ezért a lehető legjobb táplálék gyermeked számára.

Kisbabád egészsége a Te kezedben van! – Szoptatós vitaminok

A kizárólagos anyatejes táplálás időszakában te vagy gyermeked kizárólagos tápanyagforrása, minden vitamint és tápanyagot tőled kap meg az anyatejen keresztül. Ez azt jelenti, hogy szervezeted saját tartalékaiból biztosítja kisbabád fejlődését. Mire szoptatni kezdesz, már kilenc hónapja táplálod őt, pótlás hiányában vitaminraktáraid lemerülhettek. A szoptatás időszakában az OÉTI (Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet) ajánlásai szerint néhány vitaminból és ásványi anyagból akár 30-100%-kal többre van szükséged, ezért is fontos figyelned szoptatás alatti étrendedre és különösen a szoptatós vitaminok szerepére.

Tudtad? A Lactamil termékeket kifejezetten szoptatós édesanyák számára fejlesztették ki.

A baba agyfejlődése és az omega-3 zsírsav (DHA)

Az agy a csecsemő egyik legnagyobb szerve, az elfogyasztott energia jelentős részét is az agy használja fel. Az agy intenzív fejlődésen megy keresztül az első 6 hónapban. Az anyatejben található DHA (omega-3 zsírsav) pedig kiemelten fontos fejlődéséhez. Az anyatejbe ezek a zsírsavak a Te táplálkozásodon keresztül kerülhetnek bele.

A telítetlen zsírsavak kiváló forrásai a tengeri halak, de ezek nagymértékű fogyasztása az esetleges nehézfémtartalom miatt csak korlátozottan ajánlott, ezért célszerű egyéb forrásból biztosítani a számodra és kisbabád számára szükséges mennyiséget a szoptatás alatti étkezések alkalmával.

Vaspótlás szoptatás alatt

A szoptatás időszakában gyermeked egyetlen tápláléka az anyatej, így vashoz is csupán az anyatej révén jut hozzá, ezért különösen fontos, hogy gondoskodj szervezeted megfelelő vasellátottságáról szoptatás alatti étrendeddel.

Tudtad? Napi egy szelet Lactamil müzliszelet elfogyasztásával hozzájárulsz a szoptatás alatt megnövekedett vitamin- és ásványianyag-szükségleted fedezéséhez. Tartalmaz DHA-t, folsavat, jódot, B2, B6 és B9-vitaminokat, valamint vasat és cinket!

Cink: nélkülözhetetlen a csecsemő fejlődéséhez

A cink nemcsak a magzat, hanem a csecsemő számára is rendkívül fontos. A terhesség alatt a méhlepény raktározta el a cinket, ezért a szülést követően, a szoptatás megkezdésének pillanatára mennyisége valószínűleg lecsökkent szervezetedben. Kiváló cinkforrás a vörös hús is, de erről bővebben írunk a cink szoptatás alatt cikkünkben. Gondoskodj elegendő cinkről akár megfelelő étrenddel szoptatás alatt, akár a cink pótlásával.

Jód szoptatás alatt: az anyagcsere szabályozása a csecsemő és az édesanya szervezetében

A jód hatással van a pajzsmirigy működésére, és fontos szerepet játszik az anyagcserében. A szoptatás alatt 30%-kal növekszik a jód napi ajánlott beviteli mennyisége, ezért érdemes odafigyelned a pótlására szoptatás alatti étrendedben. Fő forrása a jódozott só, de néhány élelmiszer is tartalmaz jódot, melyeket cikkünkben listáztunk. Az OÉTI 2006-ban végzett kutatásában anyatejminták vizsgálata nyomán állapította meg, hogy a magyar csecsemők 42%-a nem jut hozzá a jelenleg nemzetközileg ajánlott napi jódmennyiséghez élete első szakaszában. Az OÉTI éppen ezért jódtartalmú étrend-kiegészítő készítmények vagy magas jódtartalmú élelmiszerek fogyasztását ajánlja a szoptatás alatti étkezések során.

Folsav szoptatás alatt

Folsavigényed a szoptatás alatt 50%-kal magasabb egy átlagos felnőtt folsavigényéhez viszonyítva. Kiváló folsavforrások a zöld levelű növények, pl. spenót, de arra ügyelj, hogy a folsav hőérzékeny, ezért csak nyersen elfogyasztva jutsz hozzá. Olvass többet a folsav biztosításáról cikkünkben. A szoptatás alatt tehát szükséged van folsavra, rendszeres beviteléről érdemes gondoskodnod a szoptatás alatt.

D-vitamin szoptatás alatt: az immunrendszer működése

A D-vitamin a napfény hatására termelődik az emberi szervezetben, és rendkívül sok élettani folyamatban játszik alapvető szerepet. Hozzájárul a szervezet védekezőképességének működéséhez is. Az anyatej is tartalmaz D-vitamint, de nem eleget, ezért 1 éves kor alatt Magyarországon a kisbabák mindennap csepp formájában kapnak D-vitamin-pótlást. Ne feledd azonban, neked is szükséged van D-vitamin-pótlásra, amely hozzájárul az immunrendszered egészséges működéséhez! Figyelembe véve, hogy a magyar lakosság 95%-a D-vitamin-hiányos, érdemes gondoskodnod pótlásáról saját magad számára is a szoptatás alatti étrendedben!

Gondoskodj magadról is, szoptatás alatt tehetsz a fáradtság ellen

A csecsemővel töltött első hetek és hónapok sok édesanya számára különösen fárasztóak. Szervezeted 9 hónapig táplálta őt, a szülés is megterhelő volt, és új kihívást jelent a csecsemő gondozása. Ezen tényezők együttesen kimeríthetik az újdonsült édesanyákat. Kevesen tudják, de a fáradtság hátterében az elégtelen B-vitamin-ellátottság is állhat. A B2, B6 és B9 vitaminok hozzájárulnak a fáradtság csökkentéséhez.Szülést követően kialakulhat kellemetlen tünetként fokozott hajhullás, melyről bővebben itt olvashastsz!

Töltsd le Szoptatós Étrendünket (dietetikus által összeállított 2 hetes étrend) vagy keresd meg a neked megfelelő Lactamil terméket!

Hasznosnak találtad a cikket? Keresd fel a Nutriklub Szoptatás szekcióját még több információért, vagy olvasd el Az első szoptatás című cikkünket. Az életkoralapú Facebook-csoportjainkban pedig olyan anyukákkal beszélgethetsz, akiknek gyermeke a Te kisbabáddal egyidős - gyere és csatlakozz!

Te hogy gondoskodsz a szoptatás alatti vitaminpótlásról? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!