Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Hangolódjatok rá az esti nyugodt alvásra

Pálinkás Zsanett, Tanácsadó

Szerző: Pálinkás Zsanett Tanácsadó

Lehet, számodra furcsán hangzik, de a délutáni alvás mennyisége, ideje, programok és napirend, mind hatással lehetnek gyermeked éjszakai alvására. Javasolt már a délután folyamán is figyelned arra, hogy elősegítsd gyermeked éjszakai pihentető alvását. 

Baba-alvasigeny-ejszakai-alvas

A tipegő fejlődő szervezetének, idegrendszerének szüksége van rendszeres és elegendő alvásra. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő napirend és esti rituálé kialakítása. 

Hasznos tanácsok, mire figyelj a délután folyamán:

  • a nappali és esti alvás között teljen el legalább 5 óra. Ne hagyd túl sokáig aludni gyermeked napközben, mert az esti alvás elhúzódhat és későn fáradhat el, valamint kevesebbet is aludhat éjjel,
  • a délután folyamán még télen is, ha -5 fok felett van a hőmérséklet, vidd ki gyermeked levegőzni,
  • legyen elegendő idő és hely a mozgásra a délutáni alvást követően,
  • kerüld a tévé és egyéb elektronikai eszközök használatát vagy korlátozd, mert felpörgetheti a gyermeket. Esetleg láthat benne olyan jelenetet, ami megrémítheti és az éjszakai alvására is hatással lehet,
  • ne legyen túl sok program a gyermek számára,
  • a nap folyamán többször legyen a gyermeknek alkalma arra, hogy csendben elfoglalja magát. Ezzel azt is megtanulja, hogyan játszhat egyedül és hogyan használhatja a képzeletét a játék során,
  • ne hagyd sokat nassolni, a csokoládé, kakaó és egyéb magas cukortartalmú ételek szintén felpörgethetik a gyermeket. Pár falat nasi persze megengedett, de alaposan figyelj az összetevőkre, és inkább ebéd után kapja meg a gyermek vagy kora délután. 

7 lépés a jó alvásért

Bizonyára ismerős számodra, amikor közeledik az esti alvás ideje, elpakoljátok a játékokat és készültök a vacsorára, a gyermeked egyre jobban felpörög. Persze mindent szeretne csinálni, csak az esti lefekvésre nem szeretne készülődni. A jól kialakított esti rutin segíthet neked abban, hogy gördülékenyebbek legyenek az esték és gyermeked is megtanuljon elcsendesedni és ráhangolódni az esti pihentető alvásra.

7 tipp, hogy pihentető legyen az éjszaka

1. Utolsó játékkör. Vacsora előtt még csapjatok egy nagy játékot, vagy menjetek le szaladgálni, ugrálni a levegőre, majd szépen az összes játék kerüljön vissza a helyére. Ezután már ne engedd, hogy a gyermek játékot vegyen elő. A nap végén a legszebb ajándék, amikor apa is hazaérkezik a munkából. Ekkor kezdődik még egy újabb móka apával, ami az utolsó kis felpörgetős játék a nap folyamán. Az apa-gyermek kapcsolat elmélyülhet, ha itt egy kicsit van idő arra is, hogy apával kettesben maradjon a baba. Így neked is van alkalmad arra, hogy a nap végén leülj, olvass, vagy meleg fürdőt vegyél és elcsendesedj a pörgős nap után.

2. Családi vacsora. Próbáld bevonni gyermeked az esti készülődésbe. Terítsétek meg együtt az asztalt, kérd meg, hogy adja a kezedbe a kanalat, szalvétát. Mesélj neki arról, mi lesz a vacsora, akár el is készíthetitek együtt. Figyeld meg gyermeked boldog arcát, amikor segíthet neked adogatni a zöldséget, gyümölcsöt, vagy éppen hajtogatni próbálja a szalvétát. Köthettek vicces kis kötényt is a nyakatokba, hogy ne piszkoljátok össze a ruhátokat. A konyhában azonban mindig figyelj arra, biztonságban legyen tipegőd.

3. Vacsora mellé kínáld gyermeked tápanyagokban gazdag Junior itallal, mely életkorának megfelelően a tápanyagigényéhez igazodik. A gyerekitalt vacsora után összebújva a kanapén is elfogyaszthatja a gyermek. Ez még jobban segítheti az ellazulásban és az esti alvásra hangolódásban. Így számodra is lesz egy kis idő, hogy elcsendesedj és átgondold, valamint megoszd pároddal a napi eseményeket. 

4. Eljött a fürdés ideje! A meleg fürdő ellazít, közben pedig lehet egy jót mókázni is a fürdőkádban. Fürdés után bújtasd gyermeked pizsamába és készüljetek a lefekvéshez.

5. Ne feledkezzetek meg a fogápolásról sem. Színes fogkefe, egymás fogának alapos megmosása mind segíthet abban, hogy gyermeked megszeresse a fogmosást és megtanulja a fogápolás is az esti rutin fontos része.

6. Elő a mesekönyvekkel. A meseolvasás hihetetlen szerepet játszik a gyermek fejlődésében. A rendszeres meseolvasás a gyermek fantáziáját gazdagítja, valamint nyelvi fejlődését is elősegíti. Az olvasás szintén az esti rituálé fontos része, hiszen itt lehet csak igazán ráhangolódni az alvásra, összebújva a nap végén és az egyik legjobb minőségi időtöltés. A mesék feszültségoldó hatással rendelkeznek, ezért a gyermek intenzív fejlődési szakaszában, dackorszakban is segíthetnek feldolgozni a gyermek érzelmeit. Hallgassátok meg a Milu mesék: Esti eszegetős című meséjét, mely egy aranyos kis történetet az étkezés fontosságáról. 

7. Jó éjt puszi. Még egy utolsó puszi a villanyoltás és esti fény felkapcsolása előtt. Az éjszakai halovány fény a szobában a gyermek biztonság érzetét növeli, hiszen, ha megébred éjjel látni fogja hol van és nyugodtabban vissza is tud aludni. Világító csillagokat tehettek a falra, amit szintén megszámolhattok együtt lefekvés előtt. Elmondhatod , amíg a nap alszik a csillagok és a hold vigyáznak gyermekedre és arra, hogy szép álmai legyenek.

A gyermek teste igazodik a természetes bioritmushoz, azonban azzal, hogy létrehozol egy esti rituálét számára hozzájárulsz az egészséges alvási szokásainak kialakításához.


Tetszett a cikk? Ha igen, kérlek, lájkold! Keresd fel a Nutriklub Nevelés, napirend, játék szekcióját még több információért, vagy olvasd el Amit a legtöbb anya nem tud a baba alvásáról szóló cikkünket. Tapasztalt védőnőnket is bármikor felkeresheted tanácsért. Az életkoralapú Facebook-csoportjainkban pedig olyan anyukákkal beszélgethetsz, akik szintén mostanában kezdik a hozzátáplálást - gyere és csatlakozz

Hangolódjatok rá az esti nyugodt alvásra

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Adatvédelmi irányelvek

A nutriklub.hu oldal tulajdonosa a Numil Kft. A Numil Kft-nél nyitott és átlátható módon szeretnénk használni a cookie-kat, illetve megosztani, hogy mit jelent ez az Ön számára. Az általunk használt cookie-k egy része elengedhetetlen a weboldalunk működőképességéhez, de vannak olyan cookie-k is, amelyeket kikapcsolhat vagy blokkolhat.

Arra törekszünk, hogy elegendő információt szolgáltassunk az általunk használt cookie-król annak érdekében, hogy megalapozott döntést hozhasson a velünk megosztott információkról.

Ha további kérdése vagy megjegyzése van, forduljon hozzánk kapcsolatfelvételi oldalunkon keresztül.

Mik azok a cookie-k?

A cookie egy kisebb fájl, amelyet a számítógépére vagy a mobileszközére ment le. A cookie-nak egyedi azonosítója van, így lehetővé teszi a webhely számára, hogy emlékezzen a műveletekre és preferenciákra (például a helyre, a nyelvre, a betűméretre és más megjelenítési beállításokra) egy bizonyos ideig. Így nem kell újra beírnia az információkat, amikor visszatér a weboldalra, vagy egyik oldalról a másikra kerül. A cookie-k segítenek a böngészési élmény testre szabásában is.

Nem minden cookie tartalmaz személyes adatokat, de ha igen, akkor ezt az információt személyes adatként kezeljük adatvédelmi szabályzatunknak megfelelően. A cookie-információkat is személyes adatokként kezeljük, amennyiben a fiókhoz vagy egyéb kapcsolattartási adatokhoz kapcsolódnak.

A cookie-k fajtái

A cookie-knak kétféle kategóriája létezik: tartós cookie-k és munkamenet cookie-k. A tartós cookie-k az eszközön maradnak, amíg manuálisan vagy automatikusan nem törlődnek. A munkamenet cookie-k addig maradnak a készüléken, amíg bezárja a böngészőt, utána automatikusan törlődnek.

Miért használunk cookie-kat?

Általánosságban elmondható, hogy több oka lehet a cookie-k használatának:

  • Vannak cookie-k, amelyek feltétlenül szükségesek a weboldal működéséhez, és annak lehetővé tételéhez, hogy az általunk kínált szolgáltatások igénybe vehesse;
  • Vannak cookie-k, amelyek adatokat gyűjtenek a weboldalunk használatával és annak teljesítményével kapcsolatban. Ezt az információt felhasználva javítjuk online termékeinket és szolgáltatásainkat;
  • Vannak cookie-k, amelyeket a weboldalunkon szerzett tapasztalatainak személyre szabásához és optimalizálásához használunk. Ezen cookie-k információkat tárolnak felhasználói döntéseiről, például a szövegméretről, a nyelvről és a képernyő felbontásáról.
  • Vannak cookie-k, melyeket harmadik felek helyeznek el a szolgáltatások továbbfejlesztése érdekében (például a közösségi média cookie-k), vagy pedig hirdetési célból.