Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Magnézium terhesség alatt

Dusa Fanny, Dietetikus

Szerző: Dusa Fanny Dietetikus

Kismamaétrend és a magnézium terhesség alatt

Az egészséges életmódnak s ezen belül is a helyes táplálkozásnak meglehetősen fontos szerepe van a terhesség idején mind magzati, mind anyai szempontból. Ez az időszak egy nő életének egyik legszebb és egyben igen felelősségteljes időszaka is. A magzat egészséges fejlődéséhez és az anya egészségének megőrzéséhez elengedhetetlen a hiányállapotok elkerülése. Ez a táplálkozásban elsősorban inkább minőségi, mint mennyiségi változást jelent. Nem kettő helyett eszem, de kettőért eszem!

A terhesség hónapjaiban a szervezetnek számos vitamin­, nyomelem­ és ásványianyag- szükséglete megnő, köztük a magnéziumé is. A napi alapszükségletünk ebből a makroelemből 300 mg, de ez a várandósság idején folyamatosan nő, a harmadik trimeszterre (utolsó harmad – 28–40 hét) akár 50%­-kal is megemelkedhet.

A magnézium szerepe: Előzd meg a lábgörcsöket és a haskeményedést

A magnézium alapvetően fontos, mert:

  • részt vesz a szív­ és érrendszer működésének szabályozásában, gátolja az érelmeszesedést;
  • a kalciummal és a foszforral együtt nélkülözhetetlen a csontok és fogak felépítéséhez;
  • szerepe van a sejtosztódásnál;
  • több száz enzim működéséhez elengedhetetlen;
  • kiegyensúlyozza a kalciumbeáramlást;
  • nehezíti a vesekő kialakulását;
  • testünk minden sejtjében megtalálható, központi szerepe van a sejtműködés szabályozásában, különösen az izom­ és idegsejtek működésében;
  • nélkülözhetetlen az izmok működéséhez, csökkenti a görcskészséget;
  • az ingerlékenységet szabályozza, stresszoldó hatású.

A fentiekből következik, hogy mind magzati, mind anyai szempontból fontos szerepe van a magnéziumnak szervezetünkben, hiszen a magzati fejlődés mellett a szülés várható időpontjára vagy éppen a kismama vérnyomására is hatással lehet.

Magnéziumhiány tünetei

  • szív­ és érrendszert érintően szívritmuszavarok, magas vérnyomás jelentkezhet;
  • a központi idegrendszernél a stressztűrés csökkenése, szorongás, depresszió állhat elő;
  • izomrendszerben izomgyengeség, görcsök, lábgörcs alakulhat ki;
  • haskeményedés
  • (nagyfokú hiány esetén) fokozódik a cukorbetegség kialakulásának lehetősége
  • várandósság esetén pedig vetélés, koraszülés, idő előtti fájásgyengeség vagy akár magzati alulfejlettség is előfordulhat.

Amennyiben túl sok magnéziumot viszünk be, a magas bevitel megterheli a veséket, hasmenés jelentkezhet, illetve a foszforkiválasztást növeli, mely káros lehet szervezetünkre nézve. A magnézium túladagolása viszont nagyon ritka, ugyanis a felesleget a vese kiválasztja és üríti.

Elegendő magnézium terhesség alatti biztosítása

A magnézium terhesség alatt kiemelten fontos. Legfőbb magnéziumforrásaink a teljes kiőrlésű liszt, az olajos magvak (dió, kesudió, mandula, mogyoró, szezámmag), illetve a friss zöldségek, főleg a sötétzöld leveles zöldségek, gyümölcsök, déligyümölcsök vagy éppen a csipkebogyó és a rákfélék. Egy bőséges adag vadrizs fedezheti a teljes napi magnéziumszükségletet. Várandósság idején azonban kiegyensúlyozott, vegyes étrend mellett is szükségessé válhat a magnéziumpótlás.

Az úgynevezett magzatvédő, komplex vitaminkészítmények tartalmaznak magnéziumot, de sok esetben még emellett is szükséges magnéziumpótlás (pl. görcsök, lábgörcs; haskeményedés; idő előtti méh­összehúzódások, nyitott méhszáj megelőzése érdekében).

Számos magnéziumkészítmény létezik (sokszor felszívódását segítő B6­-vitaminnal kombinálva), gyógyszertárakban vény nélkül is megvásárolhatóak. A legmegfelelőbb, ha kalciumkészítménnyel együtt szeded, ugyanis ha a két ásványi anyag aránya nem megfelelő, akkor a hatásuk is csökken. Mindenképp kérd ki orvosod véleményét a magnéziumpótlás megkezdése előtt, hiszen ő egészségügyi állapotod ismeretében határoz a szükséges mennyiségről, időtartamról, és tanácsot adhat abban is, melyik készítményt válaszd! Mielőtt valamely vitaminkészítmény szedését megkezded, feltétlenül egyeztess szülész-nőgyógyászoddal.

Tetszett a cikk? Keresd fel a Nutriklub Vitaminok és életmód szekcióját még több információért, vagy olvasd el Magzat hétről hétre cikksorozatunkat. Az életkoralapú Facebook‐csoportjainkban pedig olyan várandós anyukákkal beszélgethetsz, akik szintén nagy izgalommal várják kisbabájuk megszületését ‐ gyere és csatlakozz!

Milyen formában szedtél magnéziumot? Segített? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!