Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

A magzat fejlődése: az omega-3 zsírsav

Dusa Fanny, Dietetikus

Szerző: Dusa Fanny Dietetikus

Az omega-3 zsírsavak a kismama étrendjében

Az omega-3 telítetlen zsírsavak fontos szerepet játszanak a terhesség és a szoptatás ideje alatt is, mivel kiemelten fontosak a baba agyfejlődése szempontjából már magzati korban. A te kismamaétrendedben található hosszú szénláncú telítetlen zsírsavak (LCP) és tápanyagok a terhesség alatt a méhlepényen keresztül jutnak el a magzathoz. A szülés után ezeket a tápanyagokat és zsírsavakat az anyatej tartalmazza, ezért táplálkozásodra a szoptatás alatt is kiemelten kell figyelned. Mára azt is tudjuk, hogy az omega-3 zsírsavak egyike a DHA, amely az anyatejben is megtalálható és aminek kiemelt a jelentősége. Az omega-3 zsírsav (DHA) szoptatás alatti pótlásáról itt olvashatsz bővebben!

Táplálkozás terhesség alatt: omega zsírsavak szerepe

A telítetlen zsírsavak kiemelten fontosak a terhesség első három hónapjában, mivel ebben az időszakban a baba agya intenzív fejlődésen megy keresztül. Kutatások kimutatták, hogy megfelelő mennyiségű telítetlen zsírsav bevitele a kismamaétrendben csökkentheti a koraszülés valószínűségét.

Táplálkozás szoptatás alatt: omega zsírsavak szerepe

Az anyatej a baba számára már a születés utáni első hetekben sokkal, de sokkal több, mint csupán táplálék. A babának folyamatosan szüksége van telítetlen zsírsavakra, amelyeket az anyatejjel biztosíthatsz számára. Az agy, a látás és az idegrendszer még csecsemőkorban is intenzíven fejlődik, ezért mindenképpen folytasd az omega-3 zsírsavakban gazdag ételek fogyasztását a szoptatás ideje alatt is. Az anyatej a legjobb és legoptimálisabb összetételű táplálék kisbabád számára.

Kutatások alapján úgy tűnik, hogy az anyatejben két olyan zsírsav is található – AA és DHA –, amely kiemelten fontos a baba agyának, szemének és idegrendszerének fejlődése szempontjából, és hatással vannak a mozgásfejlődésre is.

Elegendő omega-3 zsírsav biztosítása a magzat fejlődéséhez

A különböző ételek közül a tojásban, a halban és a húsban találhatóak telítetlen zsírsavak.

A tengeri halak (például a hekk, a makréla, a lazac, a tonhal, a tőkehal, a szardínia) jó forrásai az omega-3 zsírsavaknak. A hazai halak közül a busa húsa tartalmazza őket. Ezenkívül kisebb mennyiségben növényi olajokban (olíva-, szója-, lenmag-, kendermag-, repceolaj), dióban, mogyoróban, hüvelyesekben is megtalálható. Egy teáskanál lenmagolaj 2,5 g omega-3 zsírsavat tartalmaz. Ez már a kétszerese annak, ami egy átlag napi étrendben megtalálható, azonban növényi forrásból nem biztosítható a kisbabád számára fontos DHA, azt csak a halak húsa tartalmazza.

A növényi olajokban (lenmag), olajos magvakban (dió, mogyoró) omega-6 zsírsavak találhatók meg. Az omega-9 zsírsavat például az olíva-, repce-, kukoricaolaj és a dió tartalmazza. Az omega-3 és omega-6 zsírsavak olyan, a szervezet számára nélkülözhetetlen, esszenciális, többszörösen telítetlen zsírsavak, melyeket szervezetünk nem képes előállítani, azonban kisbabád fejlődéséhez a DHA, az egyik típusú omega-3 zsírsav járul hozzá. Amennyiben kevés halat fogyasztasz, érdemes pótlásáról gondoskodnod, különösen szoptatás alatt.

A csukamájolajból előállított halolaj ellenjavallt kismamáknak, mert nagy mennyiségben tartalmaz A-vitamint, ami nagyobb mennyiségben kifejezetten toxikus lehet.

Terhesség alatt kellemetlen panaszokat (puffadást, émelygést, hányingert) okozhat a halolajkapszula. Emelheti a vércukorszintet is, ezért szedése előtt mindenképpen konzultálni kell a kezelőorvossal.

Tetszett a cikk? Keresd fel a Nutriklub Vitaminok és életmód szekcióját még több információért, vagy olvasd el Magzat hétről hétre cikksorozatunkat. Az életkoralapú Facebook-csoportjainkban pedig olyan várandós anyukákkal beszélgethetsz, akik szintén nagy izgalommal várják kisbabájuk megszületését - gyere és csatlakozz!

Te hogy biztosítod a szükséges DHA-t a kisbabád számára? Étrendbeli változtatással vagy táplálékkiegészítővel? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!