Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Terhességi vitaminok: D-vitamin, kalcium

Dusa Fanny, Dietetikus

Szerző: Dusa Fanny Dietetikus

A kalcium és a D-­vitamin terhesség alatt

A terhességi vitaminok közül a megfelelő mennyiségű D- vitamin és kalcium bevitele fontos szerepet játszik a baba fejlődésében, ráadásul a te szervezeted számára is fontosak ezek a tápanyagok.

A kalcium szerepe a magzat fejlődésében

Az első ezer napban, így a magzati korban is szükséges a D­-vitamin és a kalcium a baba fogainak és csontjainak egészséges növekedéséhez. Tudj meg többet az Első 1000 nap jelentőségéről! A kalcium szerepet játszik az izmok kialakulásában, illetve segíti a véralvadás folyamatát.

A csontok alapvető építőanyaga, ezért mennyiségét tekintve a szervezetünkben előforduló legjelentősebb ásványi anyagnak számít. Ahhoz, hogy szerepét megfelelően elláthassa, a bélrendszerből fel kell szívódnia, ehhez pedig D­-vitaminra van szükség.

A D­-vitamin szerepe a magzat fejlődésében

A D-­vitamin terhesség alatt fontos szerepet játszik az ásványi anyagok anyagcseréjében, így a kalcium­-anyagcserében is. Ha a csontszövetek nem jutnak elegendő mennyiségű D- vitaminhoz, és ezáltal kalciumhoz, akkor a gyerekeknél kialakulhat a rachitis (angolkór), felnőtteknél pedig csontritkulás jelentkezhet. Megfelelő D-­vitamin­-mennyiség nélkül a szervezet nem képes fenntartani a megfelelő kalciumszintet sem, így mindkét tápanyag egyformán fontos ebben az időszakban.

A kellő mennyiségű D-­vitamin terhesség alatt és az első 1000 nap során csökkentheti a felnőttkori cukorbetegség kialakulásának kockázatát is. A várandósság és szoptatás ideje alatt figyelj arra, hogy kalciumban és D- vitaminban gazdag kismamaétrended legyen. A szoptatás alatti vitaminpótlásról itt olvashatsz!

Kalcium és D-­vitamin a kismamaétrendben

A 2014-es magyarországi D-vitamin konszenzus ajánlása szerint terhes nők esetében a napi ajánlott D­-vitamin­-mennyiség 1500-2000 NE (nemzetközi egység). Felmérések szerint a magyarok 95%-­a D-­vitamin­-hiányos, ezért a D­-vitamin pótlására már a terhesség első percétől érdemes odafigyelned. Tévhit, hogy a D­-vitamin könnyedén túladagolható. A pontos adagról konzultálj orvosoddal, D-­vitamin­szinted vérvizsgálattal ellenőrizhető.

Kalciumot tartalmazó élelmiszerek

  • Tejtermékek: tehéntej, joghurt, sajt
  • Mák, mandula, petrezselyem, tökmag, dió
  • Lazac, szardínia
  • Amaránt, quinoa
  • Brokkoli (100 g brokkoli már fedezi egy felnőtt napi kalciumszükségletét, ezért különösen ajánlott)

Amennyiben a kalcium beviteléről étrend­-kiegészítővel gondoskodsz, érdemes tudnod, hogy a kalcium­-malátot/citrátot tartalmazó készítmények szívódnak fel a leghatékonyabban. Egyszerre 600 mg­-nál többet ne vegyél be, mert így kevésbé lesz hatékony a felszívódás. Az adagokat el lehet osztani több részletre is a nap folyamán. Terhes nők számára az OÉTI által ajánlott napi kalciumbevitel 1200 mg.

D­-vitaminban gazdag élelmiszerek

  • olajos halak, hering, tonhal, harcsa, sügér, ponty, csuka, compó, pisztráng, lazac és angolna (hetente maximum két adag javasolt)
  • a vörös húsok és a tojássárgája mind tartalmaznak D- vitamint, ügyelj rá, hogy rendesen át legyenek sütve/főzve
  • tej, vaj
  • friss vagy szárított vargányagomba, kakaóbab
  • máj

A belsőségek és a máj is D-­vitaminban gazdag, de a várandósság alatt a májat tartalmazó ételek fogyasztása nem javasolt magas A-­vitamin­-tartalmuk miatt, mely nagyobb mennyiségben káros hatással lehet a magzatra.

Általánosságban elmondható, hogy a szükséges D-­vitamin- mennyiség táplálkozással nehezen biztosítható, ezért javasolt a D­-vitamin terhesség alatti pótlása, annak érdekében, hogy Te és magzatod elegendő mennyiséghez jussatok!

Tetszett a cikk? Keresd fel a Nutriklub Vitaminok és életmód szekcióját még több információért, vagy olvasd el Magzat hétről hétre cikksorozatunkat. Az életkoralapú Facebook‐ csoportjainkban pedig olyan várandós anyukákkal beszélgethetsz, akik szintén nagy izgalommal várják kisbabájuk megszületését ‐ gyere és csatlakozz!

Szedsz D‐vitamint? Mennyit? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!