Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Terhességi vitaminok: Folsav

Dusa Fanny, Dietetikus

Szerző: Dusa Fanny Dietetikus

Miért nélkülözhetetlen a folsav terhesség alatt?

A folsav elnevezés a latin „folium” (jelentése: levél) szóból származik. Ennek oka, hogy a folsav elsősorban a leveles zöldségekben található meg. A folsav egy B-vitamin-típus, pontosabban a folát B9-vitamin. A folsav a sejtek osztódása szempontjából nélkülözhetetlen vitamin. A 9 hónap során a magzat növekedését és fejlődését leginkább a sejtosztódás határozza meg, ezért a megfelelő folsavmennyiség bevitele a DNS előállításában betöltött szerepe miatt is rendkívül fontos.

Folsav terhesség alatt a kismamaétrendben

Terhességed alatt mindkettőtök érdekében külön figyelmet kell fordítanod arra, hogy kismamaétrended változatos és kiegyensúlyozott legyen, elegendő mennyiségben fogyaszd a szükséges terhességi vitaminokat és ásványi anyagokat. Ne feledd, hogy az elfogyasztott ételekkel a magzatot is táplálod, és a biztosított tápanyagokkal a fejlődését támogatod. Számos kutatás bizonyítja, hogy a terhesség alatti megfelelő táplálkozás hatással lehet gyermeked felnőttkori egészségére is.

A folsav szerepe a baba (magzat) fejlődésében

A folsav terhesség alatti megfelelő szintje segít megelőzni az első trimeszterben fejlődő idegcső záródási rendellenességeit (agy- és koponyahiány, nyitott gerinc). Mivel ezek a kritikus fejlődési folyamatok már akkor megkezdődnek, amikor esetleg még nem is vagy tudatában a terhességnek, gyakran javasolják a folsav szedését megkezdeni már a baba tervezésekor.

Mennyi folsav az ideális a kismamaétrendben?

A folsav babatervezés és terhesség alatt ajánlott napi adagja: 0,7–0,8 mg. Általában a 12. hétig ajánlott a folsavtabletta szedése, ezt követően pedig az orvos dönti el, hogy továbbra is szükséges-e, vagy elegendő a kiegyensúlyozott, folsavat is tartalmazó kismamaétrend. A folsav a sejtosztódásban és a vörösvérsejtek kialakulásában is segít, így a terhesség alatt kiemelten fontos szerepet játszik kisbabád optimális növekedésében.

Hogyan gondoskodhatok a szükséges folsavmennyiség beviteléről?

A folsav hosszabb tárolás és hő hatására bomlani kezd, ezért a magas folsavtartalmú élelmiszereket, főleg a zöldségeket, nyersen, alaposan megmosva javasoljuk fogyasztani. A folsav vízben oldódó vitamin, a szervezet nem képes sokáig megtartani, ezért naponta kell gondoskodnod a megfelelő bevitelről. A folsav felszívódását a B12-vitamin segíti, így ügyelned kell annak megfelelő bevitelére is.

Milyen élelmiszerek tartalmaznak folsavat?

  • A magos vagy teljes kiőrlésű kenyerek.
  • A gyümölcsök többsége, főként a narancs, a grépfrút, a szeder, a málna vagy a sárgabarack.
  • A paszternák, az avokádó, a leveles zöldségek, a kelbimbó, a saláta, a spenót, a brokkoli, a sárgarépa, a zöldborsó, a spárga, a csicseriborsó és a lencse.
  • A tej és a joghurtok.

Tetszett a cikk? Keresd fel a Nutriklub Vitaminok és életmód szekcióját még több információért, vagy olvasd el a Magzat hétről hétre cikksorozatunkat. Az életkoralapú Facebook-csoportjainkban pedig olyan várandós anyukákkal beszélgethetsz, akik szintén nagy izgalommal várják kisbabájuk megszületését - gyere és csatlakozz!

Szedsz folsavat? Netán már a tervezéskor elkezdted szedni? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!