Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

Terhességi vitaminok: K-vitamin

Tálas Nikolett, Dietetikus

Szerző: Tálas Nikolett Dietetikus

A K­-vitamin szerepe a magzat fejlődésében

A terhességi vitaminok közül a K-­vitamin zsírban oldódó vitamin, ennek ellenére nem raktározódik hosszú ideig a szervezetben. Egy részét a megfelelő táplálkozással – természetes módon sok élelmiszerben megtalálható – tudjuk bejuttatni a szervezetbe, a nagyobb része pedig a bélben, megfelelő előanyagok és jótékony baktériumok segítségével keletkezik. A véralvadás szempontjából kiemelten fontos tápanyag, valamint a magzat csontfejlődésében is szerepet játszik. A magzat a méhlepényen keresztül jut megfelelő mennyiségű K-­vitaminhoz.

terhessegi-vitaminok-k

A K-­vitamin megfelelő mennyisége a kismama-étrendben

K-­vitamin-­hiány főként akkor léphet fel, ha a terhes édesanyának nagyon egyoldalú az étrendje, és nem eszik elegendő zöldséget. Előfordulhat akkor is, ha betegség miatt a 9 hónap alatt antibiotikum szedése szükséges, ami elpusztíthatja a vitamintermelő baktériumokat. Ebben az esetben megfelelő táplálkozással, tejtermékek fogyasztásával rövid időn belül helyreállítható a megfelelő K-­vitamin­-szint a szervezetben.

Azoknál a babáknál, akik nem jutnak elég K-­vitaminhoz a magzati korban, súlyos véralvadási problémák alakulhatnak ki. Ezért is javasolt a terhesség alatt K-­vitaminban gazdag ételeket fogyasztani.

A napi ajánlott beviteli mennyiség 65 mikrogramm, a legtöbb Magyarországon kapható terhességi vitaminok ennél nagyobb mennyiségben tartalmazzák, biztosítva a megfelelő K- vitamin ­szintet a babának és a mamának egyaránt. Amikor megszületik a kisbabád, K­-vitamin-­injekciót kap, melynek megfelelő adagolásáról a gyermekorvos és védőnő fog tájékoztatni.

K­-vitaminban gazdag ételek

A K-­vitamin leginkább nyers zöldségek és gyümölcsök formájában fogyasztható.

A következő K­-vitaminban gazdag ételeket ajánljuk:

  • friss, nyers salátafélék és zöld levelű zöldségek, mint a spenót vagy a brokkoli, a petrezselyemzöld, a fodros kel, a leveles kel, 1 fej saláta már 300 mikrogramm K- vitamint tartalmaz.
  • répafélék, vörös káposzta, uborka, póréhagyma, zeller, articsóka, borsó és bab
  • tejtermékek, mint a túró, tejszín vagy tej
  • oliva­ és szőlőmagolaj
  • sovány hús (győződj meg róla, hogy rendesen átsült)
Tipp: a K-­vitamin­-források kombinálásával is biztosíthatod a kellő mennyiséget – próbálj ki olyan ínyencségeket, mint a túróba mártott zeller, a sajtos-­uborkás szendvics, vagy a póréhagyma­-alapú zöldségkrémlevesek!

Tetszett a cikk? Keresd fel a Nutriklub Vitaminok és életmód szekcióját még több információért, vagy olvasd el Magzat hétről hétre cikksorozatunkat. Az életkoralapú Facebook‐csoportjainkban pedig olyan várandós anyukákkal beszélgethetsz, akik szintén nagy izgalommal várják kisbabájuk megszületését ‐ gyere és csatlakozz!

Melyik a kedvenc K‐vitamin‐forrásod? Tudsz egy jó receptet? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Adatvédelmi irányelvek

A nutriklub.hu oldal tulajdonosa a Numil Kft. A Numil Kft-nél nyitott és átlátható módon szeretnénk használni a cookie-kat, illetve megosztani, hogy mit jelent ez az Ön számára. Az általunk használt cookie-k egy része elengedhetetlen a weboldalunk működőképességéhez, de vannak olyan cookie-k is, amelyeket kikapcsolhat vagy blokkolhat.

Arra törekszünk, hogy elegendő információt szolgáltassunk az általunk használt cookie-król annak érdekében, hogy megalapozott döntést hozhasson a velünk megosztott információkról.

Ha további kérdése vagy megjegyzése van, forduljon hozzánk kapcsolatfelvételi oldalunkon keresztül.

Mik azok a cookie-k?

A cookie egy kisebb fájl, amelyet a számítógépére vagy a mobileszközére ment le. A cookie-nak egyedi azonosítója van, így lehetővé teszi a webhely számára, hogy emlékezzen a műveletekre és preferenciákra (például a helyre, a nyelvre, a betűméretre és más megjelenítési beállításokra) egy bizonyos ideig. Így nem kell újra beírnia az információkat, amikor visszatér a weboldalra, vagy egyik oldalról a másikra kerül. A cookie-k segítenek a böngészési élmény testre szabásában is.

Nem minden cookie tartalmaz személyes adatokat, de ha igen, akkor ezt az információt személyes adatként kezeljük adatvédelmi szabályzatunknak megfelelően. A cookie-információkat is személyes adatokként kezeljük, amennyiben a fiókhoz vagy egyéb kapcsolattartási adatokhoz kapcsolódnak.

A cookie-k fajtái

A cookie-knak kétféle kategóriája létezik: tartós cookie-k és munkamenet cookie-k. A tartós cookie-k az eszközön maradnak, amíg manuálisan vagy automatikusan nem törlődnek. A munkamenet cookie-k addig maradnak a készüléken, amíg bezárja a böngészőt, utána automatikusan törlődnek.

Miért használunk cookie-kat?

Általánosságban elmondható, hogy több oka lehet a cookie-k használatának:

  • Vannak cookie-k, amelyek feltétlenül szükségesek a weboldal működéséhez, és annak lehetővé tételéhez, hogy az általunk kínált szolgáltatások igénybe vehesse;
  • Vannak cookie-k, amelyek adatokat gyűjtenek a weboldalunk használatával és annak teljesítményével kapcsolatban. Ezt az információt felhasználva javítjuk online termékeinket és szolgáltatásainkat;
  • Vannak cookie-k, amelyeket a weboldalunkon szerzett tapasztalatainak személyre szabásához és optimalizálásához használunk. Ezen cookie-k információkat tárolnak felhasználói döntéseiről, például a szövegméretről, a nyelvről és a képernyő felbontásáról.
  • Vannak cookie-k, melyeket harmadik felek helyeznek el a szolgáltatások továbbfejlesztése érdekében (például a közösségi média cookie-k), vagy pedig hirdetési célból.