Terhesség Baba 0-12 hó Baba 1-3 év

06 80 33 12 33

hétköznap 9 és 17 óra között

A terhesség első jelei - Reggeli hányinger

Tóth Zsanett, Védőnő

Szerző: Tóth Zsanett Védőnő

Abban a pillanatban, hogy gyermeked megfogan, sok minden megváltozik a testedben. Ahogy telnek a napok, észreveszed, hogy egyre fáradékonyabb vagy, kifinomultabbá válik a szaglásod, és jelentkezhetnek a reggeli rosszullétek is, amik gyakran hányással végződnek.

A reggeli rosszullét okai

A reggeli rosszullétek nagyon megkeseríthetik napjaidat. Előfordulhat, hogy a rosszullét, émelygés, hányinger napközben is jelentkezik. Senki nem tudja pontosan, mi váltja ki a reggeli hányingert. Az orvosok többféle tényezőről beszélnek: a magas HCG­ (human chorionic gonadotropin) szint testre gyakorolt hatásától a stresszes érzelmekig. A HCG hormon a terhességhez kötődik, a hormont az embrió lepényszövete termeli. A hormon szintje emelkedni kezd a fogantatást követően, és ebből mutatható ki a terhesség. Csupán akkor mérhető, ha a termelt mennyiség elért egy bizonyos értéket. Manapság ez nagyjából 25 mIU/ml (milliegységnyi hormon mennyisége 1 milliliternyi vizeletben). Ez az érték a fogamzást követő 10–12. napnál mérhető, tehát a terhesség jelei az első héten még nem jelentkeznek mérhető szinten.

Többen úgy gondolják, hogy a szaglás erősödése – amely gyakran megelőzi a reggeli rosszulléteket – valójában egy olyan biológiai ösztön, amely a meg nem született baba védelmét szolgálja a számára potenciálisan veszélyes ételekkel szemben. Számos hatékony módszer van a reggeli hányinger csökkentésére, olvasd el a cikk végén található tanácsainkat, és próbáld ki őket!

A terhesség melyik szakaszában jelentkezik a reggeli rosszullét­hányinger?

Egyénenként eltérő lehet, hogy a reggeli rosszullétek mikor jelentkeznek először. Előfordulhat, hogy a HCG-­szint gyors emelkedésével akár a fogantatást követő 2. hétben jelentkezik a várandósság jelei közt a hányinger, a bizonyos ételektől és szagoktól történő undorodás.

Leggyakrabban ezek a tünetek azonban a 6. hét és a 12. hét között jelentkeznek.

 

Ne aggódj, ha az első hetekben/trimeszterben csak bizonyos ételeket tudsz jóízűen elfogyasztani a rosszullétek miatt, és nagyon egyoldalúnak tűnik a táplálkozásod. Kisbabád ennek ellenére is egészségesen fejlődik a pocakodban. A legfontosabb, hogy napközben tudj enni kisebb mennyiségeket és igyál elegendő folyadékot (legalább 2 litert). A reggeli rosszullétek a 2. trimeszterre a legtöbb esetben megszűnnek, étrended is ennek megfelelően változatosabbá válik. 

Mi fokozhatja a reggeli rosszullétet?


1) Feszültség: a stressz fokozhatja a reggeli rosszullét tüneteit. Vannak kismamák, akik a várandósság hírét nehezebben fogadják, túlságosan aggódni kezdenek maguk és magzatuk egészsége miatt. Esetleg még nem készültek fel lelkileg az anyaságra. Próbálj minél többet pihenni, hallgass relaxációs zenét, meditálj! Amennyiben nőgyógyász szakorvosod nem tartja ellenjavalltnak, keress fel egy kismamajóga-csoportot, ahol kellőképpen ellazulhatsz.


2) Fáradtság: a fáradtságot fokozhatja a sok rosszullét, valamint az aktív fizikai munka egyaránt. Amennyiben a munkahelyeden nagyobb fizikai aktivitásnak vagy kitéve, mindenképpen fokozott pihenés javasolt magad és gyermeked egészsége érdekében.


3) Genetika: gyakrabban jelentkezhet reggeli rosszullét azoknál a kismamáknál, akiknek az édesanyjuk is hasonló problémával szenvedett a várandósság alatt.


Meddig tartanak a reggeli rosszullétek?


Bár a kismamák többségénél a reggeli rosszullétek elmúlnak az első trimeszter végére, az émelygés a terhesség 9 hónapja alatt továbbra is gyakran jelentkezhet. Olyan egyszerű dolgok, mint egy nem kedvelt illat, okozhatnak émelygést, hányingert, de a kiváltó ok minden anyánál változó lehet. Ha nem tapasztalsz rosszulléteket, nincs miért aggódnod – minden várandósság más, te pedig a szerencsések közé tartozol.

A reggeli hányinger és rosszullét enyhítése

Számos praktika létezik a reggeli rosszullétek és a reggeli hányinger csökkentésére, viszont ami más kismamáknak beválik, az nem biztos, hogy neked is segít, ezért érdemes több dolgot is kipróbálnod. Fontos tudnod, hogy akár hétről hétre változhat, melyik módszer válik be éppen a reggeli hányinger enyhítésére.

Tanácsok reggeli rosszullét és reggeli hányinger enyhítésére

  • Tarts sima, száraz vagy gyömbéres kekszet az ágyad mellett. Reggel ébredés után közvetlenül egyél egy kis darabot belőle, és pihenj az ágyban felkelés előtt 20–30 percig. Erre azért van szükség, mert az éjszaka folyamán a gyomor hosszabb ideig nem jut táplálékhoz, a felszaporodó gyomorsav pedig a gyomor nyálkahártyáját irritálhatja, aminek következtében kialakul az émelygés. Az éjszakai ébredések alkalmával is, nyugodtan egyél pár falat kekszet, így a gyomrod éjjel is hozzájut némi táplálékhoz. Lefekvés előtt igyál egy pohár tejet vagy nassolj pár falat aszalt gyümölcsöt.

  • Az ételekből többször kis mennyiségeket fogyassz, próbálj napközben is enni néhány kekszet.

  • Kerüld a fűszeres, erős illatú, zsíros ételek fogyasztását.

  •  

    Részesítsd előnyben a fehérjében és szénhidrátban gazdag ételeket. Egy jó keményre főtt tojás és pirítós hatékonyan segít a reggeli rosszulléteken.

  • Igyál sok folyadékot: szénsavmentes vizet, tejet vagy gyümölcsteákat (ha lehet, cukor nélkül).

  • A gyömbér nyugtató hatása miatt hatékonyan csökkentheti a reggeli rosszullétet, ezért érdemes beszerezni gyömbéres kekszet, cukorkát, de fogyaszthatod kandírozott formában is. Készíthetsz a gyömbérből levest, finom muffint és ízletes teát. Sok esetben elegendő, ha alaposan beszippantod a frissen felvágott gyömbér illatát és máris csökken az émelygés tünete.

  • Készíts reggeli mellé limonádét és alaposan szagold meg a friss citrom illatát, hiszen a citromnak szintén nyugtató hatása van, és csökkenti az émelygés tüneteit, ráadáusl C-vitamint is tartalmaz ami fontos a terhesség alatt is.

  • Mindig tarts a táskádban kekszet, szárított gyümölcsöt, folyadékot, ha elmész otthonról.

  • Olykor az egy étkezésen belül elfogyasztott étel és ital túlságosan megterheli a gyomrot. Próbáld a folyadékbevitelt két étkezés közé beiktatni és ne igyál étkezés közben. Fokozottan figyelj a száj- és fogápolásra. A 9 hónap során a fogak állapota könnyebben károsodhat, amit a rendszeres hányás tovább ronthat. Naponta többször javasolt fogat mosni, főként étkezések után. A fogorvos szükség esetén javasolhatja szájöblítő víz használatát, ami az émelygést szintén csökkentheti.

  • A homeopátiás szerek között is találsz olyan készítményeket, melyek kifejezetten a terhességi hányinger ellen hatásosak.

  • Mivel gyakran a stressz is okozhatja, valamint fokozhatja a reggeli rosszulléteket, ne felejts időt szakítani a megfelelő mennyiségű pihenésre. Most már kettőtökről kell gondoskodnod, és a baba érdekében is lassítanod kell egy picit. Amennyiben dolgozol, és napközben is rosszul érzed magad, akkor javasolt pár napig otthon maradnod az ágyban. Sokszor van lehetőség otthon végzett munkára is, ami nagy segítség lehet ezekben a napokban.


Amennyiben nehezedre esik az étel és ital fogyasztása, és ez az állapot napokon keresztül fennáll, mindenképpen beszélj orvosoddal vagy védőnőddel. Ha nem jut a szervezetedbe elegendő mennyiségű folyadék, akkor kiszáradhatsz, és a kiszáradás nemcsak rád, hanem a babára is veszélyes lehet!

Tetszett a cikk? Keresd fel a Nutriklub Terhességi jelek és tünetek szekcióját, még több információért. Tapasztalt védőnőnket is bármikor felkeresheted tanácsért. Az életkoralapú Facebook­-csoportjainkban pedig olyan anyukákkal beszélgethetsz, akik veled azonos időpontra várják babájukat­ gyere és csatlakozz!

Nálad mikor jelentkezett a reggeli hányinger? Mi segített? Meséld el kommentben!

Más anyukák hozzászólásai (-- db)

Kapcsolódó cikkek

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!